dnes je 29.3.2024

Input:

Spotřební daně na počátku roku 2014

8.7.2014, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

2014.15.1
Spotřební daně na počátku roku 2014

doc. Ing. Slavomíra Svátková, CSc.

VYŠLO V ČÍSLE 15/2014

Leden 2014 bude navždy z pohledu tuzemského práva spojen s účinností nového občanského zákoníku.1 Nejvýznamnější změna soukromého práva za posledních 50 let2 spolu s dalšími legislativními změnami dala mimo jiné vzniknout zákonnému opatření Senátu č. 344/2013 Sb. Zákonné opatření novelizovalo ve více než dvou tisících bodech přes čtyři desítky zákonů, v tom také daňové zákony a v jejich rámci od 1. 1. 2014 i zákon o spotřebních daních (dále zákon o SD). Další úpravu zákona o SD přinesl již v roce 2012 přijatý zákon č. 407/2012 Sb., který od 1. 1. 2014 zvýšil sazby spotřební daně z tabákových výrobků.

Konec roku 2013

Ještě než se budeme věnovat oběma novelizačním normám, přeneseme se na konec loňského roku. Prvního prosince 2013 vstoupila v účinnost vedlejší novela zákona o SD daná zákonem č. 308/2013 Sb.3, která přinesla čtyři dílčí změny a doplnění.

První změna stanovila plátcům spotřební daně z lihu novou povinnost. Pokud je plátce podle zákona o povinném značení lihu registrovanou osobou, tj. osobou povinnou značit líh kontrolními páskami, musí podávat daňové přiznání pouze elektronicky.

Druhá a třetí změna stanovila naopak povinnost správcům daně. V případě, že zjistí porušení pravidel při značení tabákových výrobků a porušení zákazu prodeje lihovin a tabákových výrobků, musí tyto skutečnosti bezodkladně sdělit dalším orgánům, které jsou kompetentní k prověřování uvedených přestupků a deliktů. V praxi se jedná například o živnostenský úřad nebo o Českou obchodní inspekci.

Poslední čtvrtá změna napravila předchozí legislativní pochybení. V principu šlo o to, že bylo popsáno deset správních deliktů spojených se značením4 minerálních olejů, ale tyto delikty nebyly spojeny s žádnou finanční sankcí. Nově se tedy k těmto deliktům přiřadily pokuty. Jako příklad lze uvést výrobu nebo dopravu vybraných minerálních olejů v jednotkovém balení nad 20 litrů, která probíhá bez živnostenského oprávnění (pokuta od 50 000 Kč do 50 000 000 Kč) nebo situaci, kdy výrobce či dodavatel neuchovává technickou dokumentaci k vybraným neznačeným minerálním olejům po stanovenou dobu (pokuta od 50 000 Kč do 50 000 000 Kč).

Počátek roku 2014

A nyní se již budeme věnovat počátku roku 2014.

Zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb.5 dává do souladu zákon o SD s novými instituty a terminologií nového občanského zákoníku. Ve srovnání s ostatními daňovými zákony, zejména s daní z příjmů, daní z přidané hodnoty nebo daní z nemovitých věcí je však rozsah změn vyvolaný novým zákoníkem nesrovnatelně menší. Kromě této "sjednocující" role přináší zákonné opatření i další změny zákona o SD.

Přijaté změny zákona o SD lze rozdělit do dvou skupin.

1) Změny vyplývající z evropského práva

Vzhledem k tomu, že se Evropská unie stala nástupkyní Evropských společenství, nahrazuje se v celém textu zákona o SD termín Evropské společenství termínem Evropská unie.

Do textu § 3 ZSD, které definuje nosné termíny a pojmy zákona o SD, se nově vkládá definice statistické klasifikace ekonomických činností NACE s odkazem na nové Nařízení Evropského parlamentu a Rady.6 Přímý odkaz na klasifikaci je potom možné najít například při definování mineralogických a metalurgických procesů (§ 49). Lze doplnit, že tato klasifikace je definičně zakotvena již od roku 2008 ve všech třech energetických daních.7

2) Změny vyplývající z tuzemského práva

Z ustanovení § 1 ZSD je vypuštěn termín "daň". Přestože tato legislativní zkratka pro všech pět spotřebních daní doprovázela zákon o SD po celou dobu jeho existence od roku 1993, dle Důvodové zprávy k tomuto zákonnému opatření byla nyní shledána za nadbytečnou. "Z § 1 je zřejmé, že tento zákon upravuje v obecné části spotřební daně, ve zvláštní části pak konkrétní spotřební daň. Na místech, kde se bude jednat o jinou daň, tak bude stanoveno."8

Dále byl v zákoně o SD zaveden termín "jiný členský stát", který byl obdobně zaveden i v zákoně o dani z přidané hodnoty. Shodně se jím v obou zákonech rozumí členský stát EU s výjimkou České republiky.

V dubnu 20109 byl do zákona o SD (v § 3 ZSD) zaveden a obsahově vymezen pojem "ztráta nebo znehodnocení v důsledku prokazatelně nepředvídatelné a neodvratitelné události". Aktuální novela ho nyní nahrazuje kratším pojmem "nepředvídatelná ztráta nebo znehodnocení", obsahově ho však nemění. Dle Důvodové zprávy povede tato úprava ke snadnějšímu odlišení nepředvídatelné ztráty nebo znehodnocení (které jsou definičně vymezeny) od ztráty nebo znehodnocení, které již pod tuto definici nespadají. S nepředvídatelnou ztrátou nebo znehodnocením pracuje zákon o SD na mnoha místech. Protože se jedná z pohledu zákona o SD o výrobky právně neexistující nebo natrvalo znehodnocené, nemohou být tyto výrobky předmětem spotřební daně a nemůže se k nim například ani vztahovat povinnost přiznat a zaplatit daň. V přesně definovaných situacích pak s nimi může být spojen nárok na vrácení spotřební daně.

Novela dále odstranila z textu § 3 ZSD definiční vymezení daňového zástupce pro zasílání. Postup je v Důvodové zprávě odůvodněn nadbytečností, neboť termín "daňový zástupce" se objevuje v § 33 ZSD Zasílání vybraných výrobků. Lze diskutovat, zdali se jedná o koncepční změnu, protože ostatní osoby jako je oprávněný příjemce nebo oprávněný odesílatel zůstaly v § 3 vymezeny.

K programovému rušení "převodových můstků" mezi obecnou a zvláštní částí zákona o SD došlo i v dalších oblastech zákona. Například v § 4 se zrušily odkazy na speciální části zákona, ve kterých byly vymezeny další skupiny plátců spotřební daně, v § 6 se zrušily odkazy na další požadavky nutné pro prokázání oprávněného nabytí minerálních olejů a lihu osvobozených od spotřební daně, v § 7 se zrušily odkazy na vymezení předmětů jednotlivých spotřebních daní, v § 9 pak obdobně odkazy na specifické okamžiky vzniku povinnosti daň přiznat a zaplatit, v § 10 odkaz na speciální výpočet daně z cigaret, v § 18 se dále zrušil odkaz na zvláštní postupy spojené s daňovým přiznáním a splatností daně z tabákových výrobků, v § 20 se zrušily odkazy na speciální náležitosti spojené s vydáním povolení k provozování daňového skladu pro minerální oleje a tabákové výrobky a v § 23 pak odkaz na další podmínky spojené s jednorázovým přijetím tabákových výrobků v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně. Rušení je v Důvodové zprávě ve všech případech odůvodněno nadbytečností původních odkazů a dobrou systematičností zákona. Domnívám se, že – s ohledem na značnou rozsáhlost a členitost zákona o SD, která je

Nahrávám...
Nahrávám...